Vergoeding zorgverzekeraar

 

Omdat ik een SCAS-gecertificeerde sportzorgmasseur ben vergoeden zorgverzekeraars FBTO en Zilveren Kruis in sommige gevallen mijn behandelingen.

1. FBTO: in de module Conditie en Fitheid zit ook sportzorgmassage:  € 150 per jaar,
2. Interpolis: vergoeding vanuit de collectieve aanvulling MeerHockey: 50% tot maximaal € 50 per jaar. 
3. Zilveren Kruis: via de collectieve verzekering (via bv. werkgever of sportbond): 50% tot maximaal € 50 per jaar.

Voor meer informatie over vergoeden kunt u ook altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

 

 

SCAS-certificering

Vanaf juli 2014 ben ik opgenomen in het register van SCAS (Stichting Certificering Actoren in de Sport, www.scascertificering.com) en kan ik als sportzorgmasseur aan het werk.

De sportzorgmasseur is onderdeel van de sportzorgketen en werkt nauw samen met sportartsen, sportfysiotherapeuten en andere behandelaars voor sporters. De sportzorgmasseur is gekwalificeerd om, samen met een sportarts en/of sportfysiotherapeut, de sporters te begeleiden in het gehele traject van herstellen en voorkomen van een blessure. Daarnaast kan een sportzorgmasseur ingezet worden bij evenementen.

De sportzorgketen is opgezet door de VSG ( Vereniging voor Sportgeneeskunde, www.sportgeneeskunde.com), NGS ( Nederlands Genootschap voor Sportmassage, www.ngsmassage.nl) en NVFS (Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Sportgezondheidszorg, www.nvfs.nl). Deze partijen zorgen voor een goede samenwerking en bij- en nascholingen om de sporter zo goed te kunnen begeleiden (voor, tijdens én na een blessure).

 

(meer) Sporten als goed voornemen?

(meer) gaan sporten als goed voornemen? Voorkom blessures door rustig op te bouwen en goed naar je lichaam te luisteren.

De meeste beginnende sporters halen een (standaard) trainingsschema van internet. Op zich niks mis mee, maar iedere beginnende sporter heeft een andere belastbaarheid. Dit is afhankelijk van o.a. fysieke en mentale gesteldheid (bijvoorbeeld de dagelijkse inspanning bij werk, gezinsleven, hobby's, maar ook stress is erg van invloed). Zo'n standaard schema kan dus voor de ene sporter te zwaar zijn, terwijl het voor de andere sporter te licht is.

Luister serieus naar je lichaam en negeer de pijntjes niet (altijd). Een (sport)massagetherapeut kan je adviseren op het gebied van het trainingsschema en het herkennen van signalen die vooraf gaan aan een blessure. Daarmee voorkom je blessures en kun je met plezier blijven sporten.

 

Voetbal Blessure Vrij van de KNVB

De KNVB wil voetbalblessures aanpakken en heeft samen met de Vereniging voor Sportgeneeskunde en Consumsent en Veiligheid het Voetbal Blessure Vrij informatiepakket ontwikkeld.

In deze informatiebrochure zijn 2 verschillende onderwerpen opgenomen, namelijk blessurepreventie en EHBSO (eerste hulp bij sportongevallen).

Het eerste deel omvat voornamelijk tips voor trainers en voetballers, zoals tips voor aankoop voetbalschoenen, scheenbeschermers of ander materiaal, belang van warming-up en cooling-down en diverse oefenvormen.

Hoe om te gaan met sportongevallen is eveneens opgenomen in de brochure. Deze tips zijn voornamelijk bedoeld voor coaches, leiders en sportverzorgers. Hoe ga je om met een bloedneus, steken in de zij of kramp?

Onmisbaar voor trainers, coaches, teambegeleiders, verzorgers, scheidsrechters en bestuursleden!

Voor meer informatie kun je hier de brochure downloaden.

 

Versterk je enkel app

Een enkelblessure is een veel voorkomende blessure bij het sporten. Heb je zwakke enkels of eerder een enkelblessures gehad? Doe dan extra spierversterkende oefeningen voor de enkel. 

Veiligheid.nl heeft een app ontwikkeld waarmee je thuis simpel spierversterkende oefeningen kunt uitvoeren. De app ‘Versterk je enkel’ kun je downloaden als iPhone app of Android app.

Voor meer info zie:

http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/versterk-je-enkel-app

 
Meer artikelen...